juoksukengat.fi
Selaa kenkiä Sään mukaiset kengät Kenkien ominaisuudet Juoksutekniikat Pronaatio Kenkien vaikutus juoksuvauhtiin Kipuja juostessa? Jalkasilsa Tietoja meistä Tietosuojaseloste Käyttöehdot Palautelomake Etusivu

Kivut ja vaivat juostessa

Juostessa voi esiintyä hyvin erilaisia kipuja. Osa niistä voi esiintyä juoksun aikana ja jopa sen jälkeenkin. Toisinaan kipu alkaa ja yltyy kesken juoksun, kun taas osa häviää lihasten lämmettyä.

Kipujen kirjo on niin valtava, että en ole varmaan tietoinen läheskään kaikista mahdollisista. Esimerkinomaisesti havainnoin seuraavaksi kivuista, joita itselläni on ollut:

Polvikivut

Polvikipu, joka vain yltyy ja lopulta puujalkana tepsutellaan kotia. Seuraavana päivänä ei oikein autoa pysty ajamaan kipujen takia. Tämä toistui aina juostessa, joten opin heti kivun ilmetessä lopettaa lenkin siihen paikkaan. Tuolloin en vielä juoksua varsinaisesti harrastanut, mutta salibandyä kylläkin. Sählyä pelatessa kipuja ei esiintynyt. Hommasin polvituen, jossa oli useampi kiristysremmi. Kuin ihmeen kaupalla, sitä käyttäessäni kipuja ei tullut - eivätkä ne koskaan palanneet. Polvitukea käytin useamman lenkin aikana, kunnes lopetin sen käytön. Koen, että syynä oli jonkinasteinen askelvirhe, jonka polvituki sai korjattua.

Äkillinen polvikipu kesken juoksun, mutta josta saattoi toipua täysin kesken matkan. Useita kertoja kävelin kilometrin matkalla (koska kivun takia en voinut lainkaan juosta), ja kokeilin hölkätä kevyesti uudelleen. Noin viidennellä kerralla kipu oli hävinnyt niin kuin se oli tullutkin. Yleensä nostan polvia korkealle hetken matkan, mikäli polvia kolottaa - se auttaa lähes poikkeuksetta. Tällä kertaa se ei suoraan auttanut, mutta yritin erilaisia askelluksen maakontakteja, ja ääriin viety päkiä-ulkosyrjän askel saattoi olla se oleellinen lääke.

Nilkan turvotus

Turvonnut nilkan sisäsyrjä jonka alkuperää saatoin vain arvella. Ajattelin ensiksi sen olleen jonkinlainen satunnainen isku salibandystä tai äkillinen salibandyssä aiheutunut revähtymä. Seurasin tilannetta ja hölkkäsin hyvin kevyesti tuona aikana. Kevyesti hölkätessä kipu ei tuntunut erityisesti, ajattelin ettei se kipeä osuus juuri osallistunut kevyeeseen hölkkään. Turvotus laski viikossa parissa kokonaan. Se ilmeni pallonivelen ympärillä, tehden sen 'vähemmän palloksi'.

Pohjelihaksen kramppi

Äkillinen pohjelihaksen kramppi talvella juostessa. Tätä tapahtui eräänä vuona harvakseltaan aina ensimmäisen kilometrin kohdalla, toistuvasti useita kertoja. Juoksua saattoi jatkaa, joskin vauhti hetkellisesti putosi. Krappi oli lyhytaikainen, ja vaivat loppuivat viimeistään seuraavan kilometrin aikana. Enempää en ole tähän vaivaan törmännyt, muutakuin pitkillä hellejaksoilla, öiseen aikaan. Veikkaisin osasyynä olleen ei-niin-lämpimät juoksuhousut. Nykyään erityisesti jalat pidän talvella lämpimänä. Tämä tarkoittaa fleece-housuja. Helleaikaiset krampit yöllä voivat taasen juontua liian vähäisestä suolasta.

Lonkanseudut vaivat

Lonkan ulkopuolen / reiden yläosan yltyvä kipu kesken matkan. Tällöin jouduin hidastamaan vauhtia todella paljon ja nilkuttamaan kotia kohti. Viikon päästä kokeilin juosta hiukan kovempaa, ja äkillinen kipu tulikin takaisin. Kipu hävisi kahdessa-kolmessa viikossa, jona aikana kuitenkin lenkkeilin todella hitaasti (6:00 min / km).

Ensimmäisen kilometrin jomotukset

Satunnaisia jomotuksia lenkin alussa on usein tarjolla. Jomotus voi tuntua polvessa, jalkapohjassa, nilkassa, tai ihan melkein missä vaan. Syy voi johtua monestakin tekijästä, mutta parasta näissä on ollut, että ne ovat hävinneet ensimmäisen kilometrin kuluessa.

Selkävaivat juostessa

Selkävaivat ovat ikäviä. Yleensä jomotusta on ollut pidemmän lekin loppumetreillä. Sanotaan, että ryhti on vaarassa muuttua epäedullisempaan suuntaan pitkän lenkin lopussa. Se voi olla osasyynä selkävaivoihin. Omat selkäkipuni olen saanut toisaalta, salibandystä ja työn tekemisestä. SI-nivelkin on ollut todella kipeä, johtuen muista kuin juoksusta. Tuolloin olen kuitenkin juossut jopa 10 km kisat, koska SI-nivel ei osallistunut suoraan juoksuun. Jälkeenpäin arvioin, ettei olisi kannattanut tuota 10 km lenkkiä käydä tekemässä.

Akillesjänteet kivut

Akillesjänne on erityisen arka paikka. Sen revetessä kuntouttaminen on aikaa vievää puhaa. Nopeat intervallit (3:30 min / km) uusilla kengillä ovat olleet itselläni suurin syy akillesjänteen jomotuksiin. Malttia kannattaisi olla sellaisien uusien kenkien kanssa, joilla ei aikaisemmin ole juossut (esim. Nike Vaporfy 4%, Nike Zoom Fly).

juoksukengat logo Juoksukengat.fi sivustollamme pyrimme jakamaan parasta mahdollista juoksuun liittyvää materiaalia ja tarjoamaan hyvät, testaamamme kengät edulliseen hintaan. Haluamme jatkuvasti kehittyä, ja yksi keino vaikuttaa on antaa meille palautetta. Se käy helposti tämän palautelomakkeen kautta. Odotamme juuri sinun palautettasi!

Kommentit  

Haluamme kehittyä jatkuvasti ja kaikki kommentit ovat erityisen tervetulleita! Vaatii FB kirjautumisen sivun yläpalkista tai allaolevasta FB-painikkeesta.


Kommentointi vaatii Facebook kirjautumisen. Kirjautumalla ensin voit kommentoida.